#MENUOPEN
DIT TEKSTBLOK LATEN STAAN I.V.M CSS/JS.
DIT WORDT NIET ZICHTBAAR OP DE PAGINA
17.00 opening expositie KKF 22
meer info op expositie
Openingstoespraak door Sipke Huismans
Maskers speciaal voor deze expositie gemaakt door Antonia Jüdt, Rudolf Valster, Monica Waalwijk de Carvalho, Roy Jongeling, Sipke Huismans, Eric Levert, Koos Breukel, Willem Gorter, Harriët Jellema, Marina van der Kooi, Kat Davids, Kevin Power.
Jan de Jong reageert op het Miroir thema met zijn nieuwe schilderij Jet voor de Spiegel (2022).
17.45 Intermezzo: Spiegelei concert
Evelien Prakke -cello solo Calliope Tsoupaki –Thin Air (2020)
Een verstilde compositie naar aanleiding van de Corona epidemie
19.00 Avondconcert: Scènes uit een Huwelijk
Elisabeth Smalt – altviool en Keiko Shichijo – piano
Garrett Sholdice The grass of Yen is growing green and long (2011) for Bob Gilmore *
Kyle Gann – Scene from a marriage (2010) *
Tristan Murail C’est un jardin secret, ma soeur, ma fiancée, une source scellée, une fontaine close… (1976) voor altviool solo
Alan Hovhaness Campuan Sonata (1983) *
Morton Feldman The Viola in my Life 3 (1971)
Bach Oh Mensch, bewein dein Sunde Gross arranged by Toshio Hosowaka in 2006
- = Nederlandse première
Kyle Gann- Scene from a marriage
Hoe spiegelen we ons met ‘de ander’? Dragen we een masker, als we in een relatie zitten, of juist niet? In dit contrapunt tussen twee contrasterende karakters communiceren de twee stemmen langs elkaar heen, ze zijn elk in hun eigen werkelijkheid. Toch klinken ze samen beter dan elk afzonderlijk, en vormen ze een harmonieus muzikaal weefsel. De componist ziet hierin een metafoor voor een liefdesrelatie. Hij schrijft:
“The musical idea came first, but the analogy to marriage was too perfect. You see these long-married couples all the time: the woman is chatty in a stream-of-consciousness way, desperate to talk to someone, while the man is stolid, lost in his business thoughts, yet not unaffectionate, and taking pride in providing the stability, the framework for her free association. Or else the man is brilliant, comic, or a kvetch and needs an audience, while the woman cloaks her occasional disapproval, reins him in softly, and silently holds everything together. It can work either way (and similarly for gay couples). The fact of marriage creates these contrasts between people whose single behavior would be more moderate, each fulfilling for both of them the functions he or she is most naturally suited for. It’s counterpoint. Neither line would be nearly as interesting alone as the two of them together. This is a portrait not of an entire marriage, but of a moment, a segment of an evening alone together – a scene.”
C’est un jardin secret, ma soeur, ma fiancée, une source scellée, une fontaine close…
De titel is lang – een citaat uit de bijbel – maar het stuk duurt slechts 4 minuten. Een exquisiet miniatuur in de Franse spectrale stijl, typerend voor Murails werk. Het is in de zomer van 1976 gecomponeerd als huwelijkskado voor twee vrienden. Murail heeft er een speciaal hartslag-thema in verwerkt.
Garrett Sholdice
he grass of Yen is growing green and long was composed for violist Elisabeth Smalt and the late musicologist and keyboardist Bob Gilmore, in celebration of Bob’s 50th birthday in 2011. Referencing Benjamin Britten’s Lachrymae(Reflections on a Song of Dowland), also for viola and piano, I sub-titled my piece “a reflection on a song of Harry Partch”. Like Britten in his Lachrymae, I quote some of my source material: in my case, “The Intruder” from Seventeen Lyrics of Li Po for intoning voice and Adapted Viola by Harry Partch, composed in the early 1930s. Unlike Britten, my piece is rather still and sparse: the listener is invited to focus on each musical object, each gesture, as it occurs.
GS, September 2022
Alan Hovhaness Campuan sonata